Zapoznaj się z atrakcyjną ofertą jaką nasz Bank kieruje dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
Poznaj warunki atrakcyjnej oferty na produkty i usługi finansowe dla osób prowadzących gospodarstwa rolne i działalność rolniczą.
Dla przedsiębiorców przygotowaliśmy specjalne warunki ofert na produkty i usługi finansowe. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą.

Nowe zasady potwierdzania płatności kartą w internecie !

Czytaj więcej...
 
Przygotuj się na zmiany. Od 31 października 2020 r. płatności kartą debetową w internecie z usługą 3D Secure potwierdzisz:
- w aplikacji SGB Mobile,
- poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Rejonowym Banku Spółdzielczym w Lututowie.
 
Od 30 września br. odpowiedź na pytanie weryfikacyjne ustalisz w placówce Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie.
 
Od 19 października br. możesz bez wizyty w placówce banku wybrać metodę potwierdzania transakcji internetowych w aplikacji SGB Mobile.
 
Pamiętaj, że jeśli nie wybierzesz jednej z wskazanych metod potwierdzania transakcji, po 31 października br. Twoje płatności w internecie z 3D Secure nie będą mogły zostać realizowane.

Dzień Bezpiecznego Komputera: ostrzegamy przed wyłudzeniami

Czytaj więcej...
Codziennie do Internetu zagląda aż 95% Polaków, korzystając z komputera, tabletu lub smartfona. Największe obawy użytkowników budzą trzy zagrożenia: wirusy i złośliwe oprogramowanie, utrata pieniędzy z konta bankowego oraz kradzież tożsamości. Dzień Bezpiecznego Komputera, przypadający na 12 października to inicjatywa, która ma na celu zwrócenie uwagi na  zagrożenia płynące z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. To dobra okazja, by włączyć automatyczną ochronę przed wyłudzeniem, jaką jest usługa Alert BIK i dowiedzieć się, jak to działa.
Przynajmniej jeden komputer w domu w 2019 r. posiadało 83,1% polskich gospodarstw domowych. Jak informuje GUS, wskaźnik ten z roku na rok systematycznie zwiększa się, podobnie jak dostęp do Internetu, który ma 86,7% gospodarstw domowych (to 2,5 p. proc. więcej niż w roku poprzednim).
Niemal wszyscy korzystają z Internetu codziennie, a co trzeci Polak zwiększył liczbę płatności online - potwierdzają to badania opinii, realizowane na zlecenie BIK we wrześniu 2020 r. Pandemia oraz konieczność zachowania dystansu społecznego skłoniła wiele osób do częstszego korzystania ze zdalnych zakupów, przekonali się także ci, którzy do tej pory w ogóle nie korzystali z tej formy dostępu do towarów sklepowych.
Nasze zachowania w sieci dzielą się na kilka głównych kategorii. Najczęściej sprawdzamy pocztę elektroniczną (87%), zaglądamy na portale społecznościowe (72%) oraz używamy różnych aplikacji (59%). Zdalnie realizujemy także coraz częściej płatności – transakcje bankowe dokonujemy w niemal równym stopniu korzystając z komputera (56%), jak i w aplikacjach banków, instalowanych w telefonie (55%).
Cały dzień w internecie
Korzystanie z Internetu w obecnych czasach potrafi uzależniać. Tylko 9% osób przyznało, że nie robi żadnych transakcji zakupowych w Internecie – tak wykazało badanie „Cyberbezpieczeństwo Polaków 2020 r.”, zrealizowane przez Quality Watch dla Biura Informacji Kredytowej. Tymczasem niemal cały dzień z Internetu korzysta 46% osób poniżej 25 roku życia i 20% osób liczących 55 lub więcej lat.
Dla wielu osób „bycie online” jest tak naturalne, iż nie zastanawiają się nad czyhającymi niebezpieczeństwami. W sieci robimy zakupy, załatwiamy sprawy urzędowe, kontaktujemy się z bankiem, zaciągamy zobowiązania, szukamy pracy, nawiązujemy i utrzymujemy relacje. Dodatkowo poszukujemy informacji, subskrybujemy wiele newsletterów, wysyłamy i odbieramy maile, bierzemy udział w konkursach czy badaniach opinii.
Wszystkie te formy aktywności wykorzystują także przestępcy, podszywając się pod oryginalnych autorów publikacji czy witryny internetowe, próbują wejść w posiadanie cennych danych na temat naszej tożsamości, będących przepustką do wyłudzenia kredytów, pożyczek oraz zawierania umów abonamentowych na przykład z firmą telekomunikacyjną w celu wyłudzenia drogiego smartfona.
Obawy Polaków o bezpieczeństwo finansowe
Każdy jest narażony na kradzież danych, co więcej, Polacy zdają sobie z tego sprawę. W stosunku do 2019 r. wzrósł poziom obaw dotyczący niemal wszystkich zagrożeń związanych z cyberprzestępczością. Uczestnicy ankiety wskazali wszystkie zagrożenia, jakie towarzyszą im w internecie.
Największe obawy budzą: wirusy i złośliwe oprogramowanie (7,40/10 pkt), kradzież pieniędzy z konta (7,26/10 pkt) oraz kradzież tożsamości (7,18/10 pkt). Co drugi ankietowany wskazał także lęk przed wyłudzeniem kredytu. Pierwszą piątkę zamykają zagrożenia związane z podejrzanymi mailami oraz kradzież danych podczas płatności kartą kredytową. 

Czytaj więcej...

Wyższy poziom obaw względem wszystkich analizowanych zagrożeń cechuje kobiety, a poczucie zagrożenia rośnie wraz z wiekiem respondentów.

I nic dziwnego, skoro statystyki są alarmujące, rośnie skala prób wyłudzeń. Jak podaje raport InfoDok, opracowany przez ZBP, codziennie blokuje się 18 prób wyłudzeń kredytów. W samym II kwartale tego roku zablokowano blisko 1700 prób wyłudzeń kredytów na kwotę 63 milionów złotych – to najwyższa liczba od 5 lat.

Jednak nie zawsze udaje się powstrzymać wyłudzenie. Dlatego warto wiedzieć, jak chronić swoje dane.

 

Praktyczne porady odnośnie ochrony swoich danych

Warto wyrabiać sobie właściwe nawyki, wzmocnić ostrożność w Internecie, ale także poza siecią. Nadal szczególną uwagę należy przykładać do ochrony naszego fizycznego dokumentu, dowodu osobistego, który zawiera najważniejsze nasze dane: imię i nazwisko, adres, numer dowodu osobistego, PESEL czy datę urodzin. Pamiętajmy, że dowód możemy okazać, ale nie oddawać, ani tym bardziej pozostawiać w „zastaw", w zamian za np.: wypożyczenie sprzętu sportowo-turystycznego. Nikt, poza szczególnymi przypadkami, którymi są np. banki, nie może żądać od nas dowodu w celu skserowania go lub zeskanowania.

Nie podawajmy złodziejom swoich danych „niczym na tacy” – trzeba pamiętać, by dokładnie niszczyć stare dokumenty, listy przewozowe czy etykiety na paczkach od kurierów, faktury itp., na których znajdują się nasze dane, które mogą wykorzystać złodzieje w celach przestępczych, w tym do wyłudzenia kredytu lub pożyczki.

Trzeba dokładnie weryfikować adresy stron internetowych, rozważnie wybierać sklepy internetowe, zachować czujność wobec wyjątkowo atrakcyjnych ofert i promocji, a płatności dokonywać wykorzystując certyfikowanych pośredników. Przestępcy bardzo często podstawiają nam fałszywe strony operatorów płatności, z których przechodzimy na strony banków – ulegamy złudzeniu, w pośpiechu nie zauważamy celowo wstawionych literówek, nie widzimy, że po drugiej stronie czeka na nas złodziej, a nie bank.

- Korzystając z Internetu, powinniśmy wyznawać zasadę, że im mniej danych podamy, tym lepiej. Ze szczególną ostrożnością podchodźmy do wszelkich formularzy, w których wymagane jest podanie danych osobowych, numeru pesel, telefonu czy adresu. Robiąc zakupy, warto unikać pośpiechu, zadać sobie pytanie, czy podawanie tzw. wrażliwych danych jest faktycznie niezbędne tej drugiej stronie do sprzedania nam jakiegoś produktu czy usługi? Rzeczą elementarną jest zachowywanie w poufności swoich haseł, nikomu nie powinniśmy ich podawać, podobnie jak loginów do naszych kont, a same hasła należy zmieniać cyklicznie – mówi Joanna Charlińska, ekspert Biura Informacji Kredytowej.

Powinniśmy wyrobić sobie określone przyzwyczajenia w zakresie korzystania z dobrodziejstw techniki. Nowoczesne technologie są pomocne, nie wolno się ich bać, ale należy ich używać świadomie. Czasem warto zadać sobie pytanie, co wolno zainstalować, w jakim przypadku wyrazić zgodę zanim zdecydujemy się na instalację jakiejś aplikacji. Zastanówmy się, czy potrzebujemy – wyszukanych wygaszaczy ekranu, programów zmieniających tło, bo często pod pozorem tych niewinnych gadżetów kryją się ukryte funkcje wykorzystywane później przez przestępców. W każdym z naszych urządzeń warto zainstalować programy antywirusowe i regularnie je aktualizować.

Jak być krok przed złodziejem? Włącz ostrzegawczy Alert BIK

Prewencyjne działanie jest najlepszym rozwiązaniem we wszystkich sytuacjach, w których niepokoimy się o bezpieczeństwo naszych danych osobowych. Dobra wiadomość jest taka, że nie musimy być bezbronni i możemy mieć realny wpływ na wykorzystanie własnych danych.

Umożliwia to automatyczne narzędzie - Alerty BIK, czyli ostrzeżenie sms lub email z informacją, że na nasze dane składany jest wniosek, np. o kredyt. Dzięki informacji z Alertu, mamy  szansę szybko i skutecznie zareagować. Taka wiadomość powinna wzbudzić naszą czujność: jeśli faktycznie doszło do wyłudzenia, BIK pomoże nam w kolejnych krokach.

Jak to działa: Jeśli bank lub firma pożyczkowa chce udzielić kredytu czy pożyczki, sprawdza w BIK historię kredytową, co jest standardowym elementem procesu kredytowego i pożyczkowego.

- Alerty przychodzą dokładnie w momencie, kiedy ktoś próbuje wykorzystać nasze dane w celu zaciągnięcia zobowiązania, np. pożyczki, umowy na abonament telefoniczny czy kredyt. W Alercie podana jest data złożenia takiego wniosku, nazwa instytucji, która pyta o nasze dane oraz numer infolinii BIK - na wypadek, gdyby potrzebne było wsparcie w wyjaśnieniu sprawy. Jeśli faktycznie doszło do wyłudzenia, BIK pośredniczy w przekazaniu informacji do instytucji, w której posłużono się naszymi danymi - wyjaśnia Joanna Charlińska z BIK.

Jeśli jednak właśnie wnioskujemy o kredyt i otrzymamy sms, to Alert BIK jest potwierdzeniem, że instytucja finansowa analizuje nasz wniosek kredytowy. Natomiast, gdy sami nie składaliśmy żadnych wniosków o kredyt, nie kupowaliśmy nic na raty ani nie poręczaliśmy kredytu, to pojawienie się Alertu może oznaczać, że ktoś próbuje wziąć kredyt na nasze dane.

Alerty BIK zadziałają również w sytuacji, kiedy zostanie złożone zapytanie na nasze dane w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Dzięki temu dowiemy się, np. że ktoś chce wyłudzić abonament komórkowy lub w naszym imieniu zawiera umowę na dostawę gazu itp.

Usługa Alerty BIK to najszersza ochrona na rynku, ponieważ obejmuje zdarzenia, które monitoruje tylko BIK jako jedyna baza zawierająca dane od banków komercyjnych, banków spółdzielczych, SKOK-ów ów i firm pożyczkowych. Oprócz unikatowych danych z bazy BIK, Alerty BIK monitorują także zdarzenia, pochodzące z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor – spółki córki Biura Informacji Kredytowej, dzięki temu zakres informacji wykorzystywanych w Alertach rozbudowany jest również o dane z firm telekomunikacyjnych, spółek energetycznych, jednostek samorządu terytorialnego, firm leasingowych i faktoringowych, dotyczące np. opłat za czynsz, media itp.

Warto działać rozważnie, aktywować Alert BIK działający 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, ostrzegający przed wyłudzeniem - mieć najlepsze możliwe zabezpieczenie przed niepowołanym wykorzystaniem naszych danych.

 

Źródła:

Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku, GUS, 21.10.2019 r.
Raport o dokumentach InfoDOK, ZBP, II kwartał 2020 r.

Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu.

BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 147 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,4 mln firm, w tym o 845 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie analizy danych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS (Association of Consumer Credit Information Suppliers), zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.

List podsumowujący działania Polskiego Funduszu Rozwoju

Czytaj więcej...

Warszawa, dnia 2 października 2020 r.

 

Szanowni Państwo,

Drodzy Przedsiębiorcy,

 

pandemia wirusa SARS-CoV-2 wywołała poważny kryzys gospodarczy, który dotyka większości krajów świata. Stawia on szereg trudnych wyzwań dla przedsiębiorców i pracowników w bardzo wielu branżach. Przyszłość firm i miejsc pracy stanęła niemal z dnia na dzień pod znakiem zapytania. Zagrożeniu epidemicznemu towarzyszy niepewność przychodów wielu przedsiębiorstw. Wyrażamy głęboki szacunek dla Państwa pracy i codziennych wysiłków, aby stawić czoła tym wyzwaniem i wygrać ze skutkami pandemii.

Ostatnie miesiące pokazały, że solidarne działanie przedsiębiorców, pracowników oraz rządu i jego instytucji zapobiega najczarniejszym scenariuszom upadłości wielu firm i znaczącego wzrostu liczby bezrobotnych. W marcu br. premier Mateusz Morawiecki przedstawił Tarczę Antykryzysową i Tarczę Finansową PFR jako kluczowe narzędzia wsparcia gospodarki celem ochrony miejsc pracy i stabilności sektora przedsiębiorstw. Zespół Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. („PFR”) jako instytucji rozwojowej od samego początku zaangażował się we wsparcie dla pracowników i przedsiębiorców. Jesteśmy przekonani, że nasze programy skutecznie pomogły przejść Państwu przez najtrudniejszy czas. W ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm („Program”) udało nam się wesprzeć 346 tys. przedsiębiorców. Chronimy tym samym ponad 3,2 mln pracowników.

Jesteśmy przekonani, że bez Państwa „genu przedsiębiorczości” i umiejętności przetrwania powrót do gospodarczej normalności i uniknięcie masowych zwolnień, byłby trudne do wyobrażenia. Kierując do Państwa nasze słowa uznania za to jak poradziliście sobie i wciąż radzicie z wyzwaniami pandemii uprzejmie przypominamy o kilku podstawowych zasadach związanych z wydatkowaniem i rozliczeniem subwencji finansowych. Zostały one określone w Regulaminie ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm” („Regulamin”) oraz w umowie subwencji, którą zawarli Państwo z PFR („Umowa Subwencji”):

  • Ważnym obowiązkiem beneficjenta Programu jest dostarczenie do 31 grudnia 2020 r. dokumentów potwierdzających, że osoba, która składała w imieniu Przedsiębiorcy oświadczenia woli w ramach Programu, obejmujące zawarcie Umowy Subwencji oraz złożenie odwołania, była uprawniona lub umocowana do reprezentowania Przedsiębiorcy. Dokumenty te muszą być zgodne z Umową Subwencji oraz Regulaminem. Informacje o formie w jakiej należy dostarczać ww. dokumenty zostaną przedstawione za pośrednictwem Państwa Banku nie później niż do 30 listopada 2020r.
  • Zwracamy też uwagę na konieczność informowania PFR o reorganizacjach podmiotowych Państwa przedsiębiorstwa (przekształcenia, połączenia, podziały w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych). Informację o udziale Państwa firmy w takiej reorganizacji prosimy kierować pisemnie na adres siedziby PFR lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
  • Przypominamy również, że subwencja powinna być przeznaczona na cele zgodne z postanowieniami Umowy Subwencji, to znaczy na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.

Podkreślamy także, że w 2021 roku po upływie 12 miesięcy od udzielenia subwencji finansowej, PFR będzie podejmował decyzję o ewentualnym jej częściowym umorzeniu. Kluczowym warunkiem jest kontynuacja działalności gospodarczej oraz utrzymanie zatrudnienia. Planując finanse przedsiębiorstwa należy pamiętać, że pozostała kwota nie umorzona subwencji podlega zwrotowi i powinna być spłacana w 24 równych comiesięcznych ratach.

Pragniemy również tą drogą zwrócić Państwa uwagę, że Polski Fundusz Rozwoju to nie tylko działania antykryzysowe, ale szereg innych programów rozwojowych. Jednym z nich jest wdrożenie Pracowniczych Planów Kapitałowych („PPK”) jako prywatnego systemu gromadzenia dodatkowych oszczędności emerytalnych przez pracowników. Powinniśmy być świadomi wyzwań demograficznych i trendu spadku emerytur w relacji do wynagrodzeń (tzw. stopa zastąpienia). Dla wzmocnienia swojego bezpieczeństwa finansowego oraz swoich pracowników potrzebne są dodatkowe oszczędności emerytalne, gromadzone przy współudziale pracodawcy - w PPK czy Pracowniczych Programach Emerytalnych (PPE) lub w produktach indywidualnych na Indywidualnym Koncie Emerytalnym (IKE) lub Indywidualnym Koncie Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE). Program PKK, PPE czy IKE, IKZE oferują atrakcyjne dopłaty lub zwolnienia podatkowe, przez co są to efektywne formy oszczędzania, które chcemy upowszechnić. Już dzisiaj w PPK uczestniczy blisko 1,2 miliona pracowników dużych i średnich przedsiębiorstw.

                W 2020 r. przypada obowiązek przystąpienia do PPK firm, które: (i) zatrudniały na 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób zatrudnionych oraz (ii) mniejszych, zatrudniających na 31 grudnia 2019 r. co najmniej 20 osób zatrudnionych. Utworzenie Pracowniczego Planu Kapitałowego nie jest skomplikowane i przypomina zakup ubezpieczeń grupowych lub opieki medycznej dla pracowników.

                Pierwszym krokiem jest wybór przez przedsiębiorstwo instytucji finansowej zarządzającej gromadzonymi przez pracowników oszczędnościami. Informacje o instytucjach finansowych dopuszczonych do udziału w programie PPK znajdą Państwo na oficjalnym portalu programu www.mojeppk.pl w zakładce „Instytucje Finansowe”. Wybrana instytucja otworzy i będzie obsługiwać imienne rachunki, na których pracownicy będą gromadzić oszczędności inwestowane poprzez fundusze. Proszę pamiętać, że maksymalny termin zawarcia umowy o zarządzanie PPK z instytucją finansową dla firm wchodzących do PPK w II i II etapie to 27 października 2020 r.

                Drugim krokiem jest zawarcie w imieniu i na rzecz pracowników umowy o prowadzenie PPK w terminie do 10 listopada 2020 r. Następnie dokonywane wpłaty pracownika i pracodawcy będą gromadzone na prywatnym rachunku PPK pracownika. Z uczestnictwa w PPK można zrezygnować w dowolnym momencie wypłacając środki po potrąceniu podatku. 30% środków z wpłat pracodawcy i środków z dopłat ze strony Państwa. Podobnie w dowolnym momencie można przystąpić do programu.

                Program PPK polega na regularnych wpłatach od 2,0% do 4,0% wynagrodzenia brutto przez pracownika na jego prywatny rachunek PPK. Pracownik może obniżyć tę wpłatę do 0,5% jeżeli jego wynagrodzenie ze wszystkich źródeł nie przekracza 120% wynagrodzenia minimalnego. Oszczędzanie w PPK jest bardzo korzystne, ponieważ pracownik otrzymuje dopłatę od Państwa w kwocie 240 zł co roku, wpłatę powitalną 250 zł oraz wpłatę od pracodawcy od 1,5% do 4,0% wynagrodzenia.

Zdajemy sobie sprawę, że nawet dopłata 1,5% do wynagrodzenia pracownika jako wpłata na PPK stanowi wzrost kosztów dla przedsiębiorstwa, szczególnie w tak trudnym roku. Niemniej PPK to atrakcyjny benefit pracowniczy i inwestycja w bezpieczną przyszłość zatrudnionych, która buduje wizerunek dobrego pracodawcy oraz wzmacnia motywację pracowników. Wzrost oszczędności długoterminowych wzmacnia fundamenty gospodarki i zwiększa dostępność finansowania dla przedsiębiorstw. Podobne systemy z sukcesem od lat funkcjonują i budują bezpieczeństwo emerytalne pracujących w wielu krajach na świecie.

Mamy nadzieję, że środki pochodzące z Programu są dla Państwa istotnym  wsparciem w przezwyciężaniu skutków kryzysu gospodarczego, a PPK stanie się narzędziem wzmacniania pozycji firmy na rynku i budowania wizerunku odpowiedzialnego i przyjaznego pracodawcy. Przykłady wdrożenia PPK w dużych firmach wskazują, że ten Program może być skutecznym narzędziem polityki kadrowej i ma istotny wkład w budowanie prywatnych oszczędności pracowników w długim horyzoncie. Jako PFR oferujemy Państwu pełne wsparcie zarówno w kwestii wiedzy na temat Tarczy Finansowej PFR, jak i wdrażania PPK.

Zapraszamy do odwiedzenia strony www.pfr.pl, gdzie znajdują się niezbędne dokumenty, porady i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące Tarczy Finansowej PFR. Zachęcamy również do odwiedzenia strony www.mojeppk.pl, na której znajdą Państwo wszelki niezbędne materiały dotyczące PPK. Informacji o PPK udzielają również instytucje finansowe, oferujące prowadzenie PPK. Do Państwa dyspozycji są nasi doradcy pod numerami infolinii: 800 800 120 i +48 22 703 43 00 albo 800 775 775 (zagadnienia PPK).

 

Z wyrazami szacunku,

 

Paweł Borys,                                                     Bartosz Marczuk

Prezes Zrządu                                                   Wiceprezes Zarządu

Bądź cyberbezpieczny z Rejonowym Bankiem Spółdzielczym w Lututowie

                 

Początek października to również początek europejskiej kampanii służącej zwiększeniu świadomości i wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. W Polsce kampanię koordynuje Państwowy Instytut Badawczy NASK. W wydarzenie w tym roku włącza się Krajowy Związek Banków Spółdzielczych wraz z bankami spółdzielczymi. Przez październik na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych banków spółdzielczych oraz KZBS będą publikowane artykuły, nagrania wideo oraz grafiki edukacyjne związane z cyberbezpieczeństwem.

   Czytaj więcej...


„Bądź cyberbezpieczny z Bankiem Spółdzielczym” to wspaniała inicjatywa edukacyjna zarejestrowana przez Krajowy Związek Banków Spółdzielczych przy współudziale NASK Państwowego Instytutu Badawczego, promująca Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa.

Rejonowy Bank Spółdzielczy posiada w ofercie i poleca szeroką gamę płatności mobilnych, a wystąpienie pandemii COVID-19 i wprowadzenie ograniczenia kontaktów społecznych spowodowało eskalację cyfrowego przyspieszenia. Niestety wraz z wzrostem ilości płatności mobilnych następuje zauważalny w kraju wzrost oszustw internetowych, m.in. oszustw dokonywanych za pomocą mediów społecznościowych, komunikatorów internetowych oraz szybkich płatności, np. typu BLIK.

Osobiście uważam, że płatność BLIK jest najbezpieczniejszą formą płatności, oczywiście przy zachowaniu należytej ostrożności. Należy pamiętać, aby korzystając z bankowości mobilnej posiadać program/aplikację antywirusową i nie udostępniać nawet najbliższej rodzinie loginów, haseł ani kodów.

Kluczowym czynnikiem zapobiegającym cyberoszustwom i zwiększającym cyberbezpieczeństwo Klientów jest edukacja, dlatego Rejonowy Bank Spółdzielczy w  Lututowie przyłącza się do akcji KZBS i NASK „Bądź cyberbezpieczny z Bankiem Spółdzielczym” Bądźmy cyberbezpieczni  - mówi Katarzyna Lasota-Furmańska Wiceprezes Zarządu Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie.

Banki spółdzielcze w ostatnim czasie cyfrowo przyspieszają: ich klienci otrzymali dostęp do wielu nowych rozwiązań, w tym nową aplikację mobilną, dysponują również coraz bardziej rozbudowaną bankowością internetową oraz posiadają dostęp do usługi mojeID, która umożliwia potwierdzanie tożsamości online w procesach rejestrowania się i logowania w serwisach dostawców usług z sektora publicznego i komercyjnego. Klienci banków spółdzielczych mają również możliwość dokonywania płatności poprzez Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, BLIK.

W dobie pandemii i związanych z nią rekomendacjami dotyczącymi zachowania społecznego dystansu, rozwiązania te pełnią bardzo ważną funkcję – dla niektórych osób, ze względu na stan ich zdrowia, często są jedyną możliwą formą kontaktu z bankiem i dysponowania dostępnymi na rachunku środkami. Przy korzystaniu bankowości internetowej oraz mobilnej warto zachować jednak rozwagę i ostrożność, ponieważ każdy z nas może paść ofiarą cyberataku. Ważne, by wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji i na jakie aspekty zwrócić uwagę, by chronić swoje dane dostępu do banku, w tym loginy i hasła.

Jak wynika z raportu „Cyberbezpieczeństwo Polaków 2019” przygotowanego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, aż 72% respondentów uważa, że za zapewnienie ochrony ich wrażliwych danych w Internecie odpowiada bank. Banki, w miarę dostępnych możliwości, zapewniają ochronę instytucjonalną swoim klientom, zabezpieczając systemy bankowości elektronicznej. Warto jednak pamiętać, że również konsumenci dzięki świadomym decyzjom oraz poprzez rozważne działanie powinni zadbać o zabezpieczenie swoich danych. Mówi się, że każdy łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo – zasada ta sprawdza się również w kwestii cyberbezpieczeństwa. – mówi Krystyna Majerczyk-Żabówka, Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month – ECSM) to ogólnoeuropejska kampania, organizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Sieci i Informacji ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. Przez cały październik we wszystkich krajach członkowskich odbywają się wydarzenia, które podnoszą wśród użytkowników narzędzi cyfrowych świadomość na temat wagi bezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii.

- „Zastanów się, zanim klikniesz” – pod takim hasłem obchodzimy tegoroczny Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa Działalność edukacyjna podnosząca kompetencje cyfrowe społeczeństwa jest szczególnie ważna w kontekście obserwowanej w internecie wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Tylko w drugim kwartale br. nasz zespół CERT Polska odnotował ponad 2,7 tys. incydentów bezpieczeństwa, wśród których dominowało zjawisko phisingu. To powszechny sposób na wyłudzenie danych internautów, dlatego – zgodnie z tegorocznym hasłem przewodnim ECSM – istotne jest, aby uważać, w co się klika – mówi Juliusz Brzostek Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w NASK.

W Polsce kampanię po raz ósmy koordynuje NASK Państwowy Instytut Badawczy. W trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa odbywają się warsztaty, konferencje, kampanie i inicjatywy, które mają podnieść świadomość na temat cyberbezpieczeństwa i nowych technologii. Z założenia organizowane wydarzenia mają przestrzegać przed potencjalnymi zagrożeniami i promować odpowiedzialne korzystanie z sieci.
 

Magazyn „Bank Spółdzielczy”.

Czytaj więcej...



Polecamy najnowszy, interaktywny, wrześniowy numer magazynu „Bank Spółdzielczy”.
Tym razem mogą Państwo posłuchać wybranych artykułów w wersji audio! 

W tym numerze podsumowujemy to, co w ostatnich miesiącach wydarzyło się w Zrzeszeniu SGB. Mówiąc w skrócie – „mamy BS API, płatności mobilne, mamy SGB ID, mamy SGB Mobile i wiemy, że na tym nie koniec!” – polecamy artykuł „Zrobiliśmy to! Uniwersalna platforma BS API w Bankach Spółdzielczych SGB”

 

W magazynie także interesujące wywiady i temat numeru: Jak komunikują się banki spółdzielcze w Europie?

 

Link: https://www.sgb.pl/grupa-sgb/magazyn-bank-spoldzielczy/

 

Bankomaty bezprowizyjne

Skorzystaj z bezprowizyjnych bankomatów SGB  w całej Polsce.

Wyszukaj na mapie lokalizację bankomatów w Twojej okolicy.


Przekazy zagraniczne

Otrzymywanie przekazów z zagranicy odbywa się dzięki podaniu w treści zlecenia:
BIC/SWIFT GBWCPLPP oraz numeru Państwa rachunku w systemie IBAN. Przed numerem rachunku dodajemy dwie litery: PL

Kontakt

Centrala banku
Rejonowy Bank Spółdzielczy
w Lututowie,  98-360 Lututów,
ul.Klonowska 2
tel. 43 871 40 23,
tel. 43 871 49 90
godz. otwarcia: pn.-pt. 7.45-16.00

email: rbslututow@pro.onet.pl